مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۸۵ - ۰۷:۳۷
۰ نفر

گروه علمی فرهنگی: تاریخچه ساخت موشک فینیکس به سال 1957 و شرکت بندیکس باز می گردد.

در سال 1957 شرکت بندیکس موفق به ساخت موشک بزرگ و دور برد AAM-N-10 EAGLE شد که دارای سرعت بیشینه 4 ماخ و برد مفید 110مایل دریایی یا 204کیلومتر بود.

این شرکت رادار پالس -داپلر قدرتمند APN-122 را برای این موشک در نظر گرفته بود که قادر به ردیابی 18 هدف بطورهمزمان و شلیک و هدایت 4 موشک بطور همزمان بود.این موشک برای هواپیمای F-6D در نظر گرفته شده بود ولی با لغو برنامه مذکور شرکت بندیکس هم برنامه موشک عقاب (EAGLE) را کنار گذاشت و تمام این برنامه ها به شرکت هیوز منتقل شد.

 شرکت هیوز با ادامه پژوهش ها و آزمایشهای شرکت بندیکس، موشک آشنا و معروف ومحبوب AIM-54 فینیکس و رادار قدرتمند AWG-9 را در سال 1969 به نیروی دریایی آمریکا عرضه کرد تا بر روی هواپیمای برنده مناقصه VFX (که سرانجام تامکت شد)نصب شود.

 شکل ظاهری موشک فینیکس مانند موشکهای هوا به هوای پیشین این شرکت دارای بدنه‌ای سیلندرشکل و بالهای صلیبی با وتر طولانی بود ولی سطوح کنترلی لبه فرار بالچه ها جای خود را به سطوح کنترلی دم با شکل صلیبی داده بود.سوخت موتور راکت موشک فینیکس که از نوع سوختهای جامد و MK 47 MODO بود از شرکت RocketDyne تهیه می شود.


  بدعتهایی در طراحی این موشک سبب افزایش برد ، بار تحملی، سرعت و دقت موشک شد و همچنین این پیشرفتها در رادار AWG-9 نیز تسری یافت و سبب کم شدن وزن این رادار تا نصف وزن اولیه آن شد.

این موشک طوری اسمبل شده که می توان برای آسانی حمل و نقل و اشغال جای کمتر بصورت قطعات مجزا حمل شود .برای تسهیل در کارهای تعمیر و نگهداری یک آزمایشگر داخلی در موشک کارگذاشته شده که موشک را بازرسی و اشکالات را برطرف می کند.   در 8 سپتامبر 1966 یک فروند موشک فینیکس با سیستم هدایت کننده جزئی داخلی از هواپیمای A-3A پرتاب شد و از مسافت خطای (MISS-DISTANCE) یک هدف جت مشقی نیروی دریایی عبور کرد که به عنوان یک رهگیری تکنیکی ثبت گردید.

 نخستین پرتاب هدایت شده این موشک در 17 مارچ 1967 از یک فروند هواپیمای F-111B هم موفقیت آمیز بود .نخستین آزمایش موشک فینیکس با سر جنگی واقعی در آگوست 1970 انجام گرفت. این موشک به سمت یک فروند هواپیمای جت جنگنده F9F R شلیک شد و بوسیله فیوز مجاورتی خود منفجر گردید و هدف را نابود کرد.

موشک فینیکس در آزمایشهای خود از بردهای بسیار زیاد و همچنین ارتفاعات بسیار بالاتر از آنچه که سیستم کنترل آتش AWG-9 نیاز به عملکرد نگاه به پایین LOOK DOWN و یا ردیابی هنگام جستجو داشته باشد پرتاب شد. در 20 دسامبر 1972 برای ارزیابی توانایی AWG-9 در زمینه هدایت و پرتاب چندین موشک بطور همزمان چهار فروند موشک فینیکس پرتاب شدند.

این چهار فروند موشک به فاصله شش ثانیه از یکدیگر شلیک شدند و رادار AWG-9 این موشکها را برای رهگیری هدفهای جت مشقی بطور همزمان هدایت می‌کرد.نام ایران هم در لیست خریداران موشک فونیکس دیده می شود.

کد خبر 13855

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز